Hvor attraktiv fremstår du når jobbsøkeren besøker nettsiden din, og sosiale medier?
Når du søker etter nye ansatte benytter du kanskje kanaler som finn.no, bemanningsbyråer, annonsering i fagpresse eller bare gjennom nettverket ditt, men hvor attraktiv fremstår du når jobbsøkeren besøker nettsiden og dine sosiale medier?
En potensiell ansatt besøker gjerne bedriftens Instagram, LinkedIn, Facebook og ikke minst nettsiden din. Hvis innholdet ikke er oppdatert med innhold som foto og tekst som presenterer bedriften din skikkelig, er det lett for de som søker informasjon å få et helt feil inntrykk. Dyktige og attraktive ansatte kan ofte velge mellom flere jobber og det er de små tingene som hjelper deg å bli valgt.
Det er som nevnt ikke bare kundene som skal finne informasjon om firmaet på nettsiden. Når jobbsøkere går inn på siden forventer de å få en god og tydelig oversikt over tjenestene dere levere, men også få et lite innblikk i hverdagen i bedriften. Etter å ha laget og fulgt opp flere hundre nettsider ser vi at "Om oss" siden er en av de mest besøkte. Har du lagt ut historien og ikke minst oppdatert den i det siste? Hva er unikt med dere?
Les mer om hvordan vi kan fylle siden din med innhold»
Det er kanskje en stund siden du søkte jobb sist, men du har kanskje besøkt nettsidene og SOME-kanalene til konkurrenter eller samarbeidspartnere og fått et bilde av hva bedriften står for og fått en følelse av alt fra samhold, hvilke typer som jobber der og hvilke kunder man jobber med. Her er det ikke nødvendigvis en generell “Om oss” tekst som er viktig, men gode bilder, filmsnutter og korte informasjonstekster som formidler stemningen og innstillingen til bedriften.
Summen av dette innholdet skal gi en følelse av at dette er en gjeng og et sted jeg har lyst til å jobbe. Fremhev fete lokaler, top notch utstyr og smilene kollegaer ( for vi regner med at du har alt dette på plass).
Det er ikke sjeldent man kommer over sider som har flere år gamle “nyheter”. Disse nyhetene kan fortsatt være aktuelle, men det forteller lite om hvem og hva bedriften er i dag. Lag en god innholdsplan og publiser jevnlig nyheter. Vær realistisk med hvor mye dere får produsert og publisert. Sett opp frister, og hold dere til disse! Kanskje det holder med 1 gang i måneden, eller annenhver måned til å begynne med? Det kommer litt an på størrelsen på bedriften, og hvor mange hoder man har til disposisjon for å jobbe med innholdsmarkedsføring.
Slik brukte Moss Havn nettsiden til å rekruttere ny medarbeider»
Det er to veier å gå. Det ene er å dedikere tid og ressurser til å vedlikeholde egne kanaler. Mange ansetter egne medarbeidere for å holde i dette, men slike ressurser vokser ikke på trær og flinke folk har ofte et ønske om å jobbe i et fagmiljø med andre flinke folk.
Eller så kan We Made hjelpe deg. Vi drifter nettsider og sosiale medier for våre kunder. Vi har designere, fotografer og tekstforfattere som kan oppgradere siden din og kanalene jevnlig.