Product Information Management (PIM)
Hovedformålet med en PIM-løsning er altså å samle alle prosessene som er involvert i å administrere produktinformasjon i ett sentralt system slik at man får mer kontroll.
Dersom du har produktinformasjon på flere forskjellige flater - fysiske butikker, nettbutikker, apper, tredjepartsplattformer og markedsannonser osv. - vil du mest sannsynlig måtte sjonglere med forskjellige versjoner av produktinformasjonen din. Informasjonen er sannsynligvis lagret i flere regneark eller i økonomisystem, hvor hvert teammedlem, fra markedsføring, salg og kundeservice har hver sin kopi. Dette betyr at dokumenter raskt kan bli vanskelige å administrere når du trenger å lansere et nytt produkt, eller bare hvis du trenger å oppdatere litt informasjon om et eksisterende produkt.
Produktinformasjon kan komme fra forskjellige interne eller tredjepartskilder som ERP-systemer, leverandører, produsenter, oversettere osv. Med PIM kan du få all denne informasjonen og samle den på ett sted.
I tillegg til å bare ha ett informasjonsarkiv, kan PIM også lette selve innsamlingsprosessen ved å gi leverandørene dine tilgang til PIM-systemet, der de kan legge inn informasjon i formatene og innholdet du selv har definert. På den måten har produktinformasjonen som kommer inn i systemet en struktur som allerede er kompatibel med den eksisterende.
I denne digitale tidsalderen består produktinformasjon som trengs for å selge et produkt ikke lenger bare av det grunnleggende som navn, modell, farger og størrelser. Selv om disse fremdeles er viktige, har "rikere" data som produkthistorier, bilder, videoer og datablader ofte stor innvirkning på kundenes kjøpsbeslutninger. Dermed må den informasjonen du presenterer for kunder redigeres og berikes slik at produktene dine skiller seg ut fra konkurrentene.
Med all produktinformasjonen som er samlet praktisk i PIM-systemet, har dere lett tilgang til ressursene de trenger for å utøve “sin magi” og gjøre dine produkter mer tiltalende for målgruppen din.
Vi lever i en omnikanal-verden, og vi kan ikke lenger bare kaste ut et stort nett og håpe du fanger alle de ønskede målgruppene.
Kundene dine vil sannsynligvis bli segmentert i forskjellige individer og grupper på tvers av e-handelskanaler. For å selge produktet ditt, må du skreddersy innholdet ditt for å appellere til disse forskjellige kundegruppene. Produktinformasjonen din må justeres slik at den blir lokalisert til en bestemt kundegruppe eller oversatt til forskjellige språk for forskjellige land eller territorier. Hvis du driver flere nettbutikker som selger de samme produktene, kan det også hende du må skrive unikt innhold for hver av dem for å unngå å skade SEO med duplikat-innhold.
Akkurat som PIM lar deg berike produktinformasjon, hjelper det deg også å tilpasse den ytterligere for kundene dine. Med PIM kan du gruppere plattformene dine i forskjellige kanaler. Din fysiske butikk og nettbutikk i en, apper og Google Shopping i en annen osv. Du kan også opprette forskjellige felt avhengig av kravene til hver kanal, f.eks. mobilspesifikk beskrivelse i ett, skrivebord i et annet og så videre. PIM fungerer deretter som en "Single Source of Truth", hvor du kan finne all informasjonen du trenger for dine forskjellige plattformer, uten å måtte dobbeltsjekke med eksterne arkiver eller dokumenter. På denne måten kan du lage tilpasset tekst for produktene dine, og enkelt distribuere dem til de riktige kanalene.
PIM gir full kontroll over produktinformasjonen din, noe som kan være vanskelig å få tak i med manuelle prosesser og forskjellige regneark.
Med alle dataene på ett sted, har du først og fremst en solid oversikt over alle produktene dine og informasjonen som er knyttet til dem. Du kan enkelt og nøyaktig få øye på når produkt A mangler en beskrivelse som er tilstede på det lignende produktet B, uten å måtte krysse av med hvert regneark. Dette vil gjøre det lettere for deg å sikre at produktinformasjonen du publiserer er nøyaktig og fullstendig. Til slutt gjør dette det også enklere for kundene dine å søke blant- og sammenligne produktene dine.
For det andre gir PIM deg kontroll over administrasjonen av hvert nivå av produktinformasjonsadministrasjonen. Du kan enkelt tildele roller til teammedlemmer som deretter kan se, opprette, redigere og validere informasjonen som distribueres til kanalene dine. I stedet for å administrere produktdata i eksterne regneark og på tvers av forskjellige avdelinger, kan teamene dine bare samarbeide i PIM i henhold til rettighetene du har fått. Dette resulterer i en problemfri arbeidsflyt og eliminerer flaskehalsene som ofte oppstår når avdelinger deler prosesser.
Produktinformasjon samlet fra forskjellige steder og beriket i PIM-systemet kan distribueres effektivt til forskjellige kanaler: Din nettbutikk, apper, kataloger, brosjyrer, e-handelsplattformer som Amazon, eller tredjepartsintegrasjoner som Facebook eller Google Shopping. PIM fungerer også med de fleste nettbutikkløsninger - så enten du bruker f.eks. Magento eller WordPress, kan PIM-systemet brukes til å distribuere produktinformasjon til nettbutikken din.
Dette er spesielt nyttig når du lanserer nye produkter som må markedsføres raskt, men også når du korrigerer feil informasjon som vises på alle kanalene dine. Å ha PIM-systemet som ”enkelt kilde” for denne distribusjonen sikrer ensartethet, noe som er veldig viktig i flerkanalshandel, da forskjellig eller utdatert informasjon lett kan skade konvertering, kundelojalitet og merkevarens omdømme.
PIM kan integreres med eksisterende systemer som ERP-systemer, utsalgssteder, lageradministrasjon eller varehussystemer. I tillegg til å distribuere produktinformasjon til eksterne kanaler, kan data som er opprettet eller redigert i PIM, også synkroniseres med de interne systemene dine, slik at produktinformasjonen alltid er oppdatert uansett hvor den ligger.
Akeneo PIM er et av de største PIM-systemene på markedet og er spesielt god til å håndtere ekstra store mengder produktdata. Akeneo er uten tvil en av de mest populære PIM-løsningene på markedet, og den ble opprinnelig utviklet for å håndtere ekstra store mengder produktinformasjon.
Når man har mange produkter/ SKUer (Stock Keeping Units), med mange attributter og et nesten uendelig antall bilder og annen informasjon, er Akeneo PIM et fantastisk godt system å bruke. Dette er en av hovedårsakene bak Akeneos suksess - de tilbyr muligheten for store selskaper (og mindre selskaper med mange produkter og produktversjoner) en enkel måte å håndtere store datamengder på en enkel måte i en sentralisert database.
Samtidig betyr det at det er et allsidig PIM-system, siden kjernefunksjonene er så godt forankret i PIMs grunnleggende konsept: datahåndtering.
Se mer om Akeneo PIM her: https://www.akeneo.com/what-is-a-pim/
Les også om oppgradering av PIM til Magento 7
Implementering og videreutvikling av Akeneo PIM er også en av våre egne kjernekompetanser og vanligvis et av de to PIM-systemene vi anbefaler de fleste av våre Magento-kunder.
Med inRivers PIM-system er det mulig å dele produktinformasjon til praktisk talt hvilken som helst plattform du kan tenke deg. Det inkluderer mobile enheter, e-handel, kataloger, butikksystemer og mer.
I praktisk forstand betyr dette at det for eksempel er mulig å eksportere online informasjon som kundeanbefalinger, kommentarer og annen kundeaktivitet på nettet og bruke den i dine fysiske butikker, hvis du har noen. Derfor er inRiver en løsning som ofte er spesielt interessant for både B2B og B2C nettbutikker - spesielt hvis du selger produkter på flere forskjellige kanaler.
Noen av de mer tilpassede tilbudene de tilbyr inkluderer rikt utvalg for utvidelser til spesielt Magento nettbutikker, samt oppgraderte søkemuligheter for butikken.
We Made leverer mye mer enn bare nettsider. Noen andre av våre tjenester du er nysgjerrig på?
Se alle våre tjenester
Se alle caser